Jak připravit tisková data

Barevnost

Soubory pro tisk je třeba dodat v barevném režimu CMYK (obrázky) nebo režimu přímých barev Pantone (barevné plochy, loga). Je samozřejmě možné mít CMYK i Pantone v jednom souboru. Například pro tisk fotografie (CMYK) + dvojbarevné logo (2-krát Pantone) bude třeba 6-ti barevný tisk (obvykle flexotisk).

V případě digitálního tisku je však možno tisknout jen CMYKem (4 barvy), a proto i přímé Pantone barvy budou převedeny do CMYKu. Data dodána v RGB budou také převedena do CMYKu, a proto nebude možno garantovat požadované barevné podání (převod z režimu RGB do CMYK nedává jednoznačné výsledky). Stupnici barevnosti RAL používají malíři a natěrači a není určena pro tisk.

tisková-data
Vektorová vs. rastrová grafika

Obrázky

Nejvhodnější typ souboru k tisku je tiskové PDF (nikoliv PDF ze scaneru), které by mělo obsahovat všechny náležitosti. Veškeré obrázky a fotky musí mít dostatečné rozlišení (od 300 dpi výše). Objekt v nedostatečném rozlišení (méně než 300 dpi) v rastru bitmapy může být neostrý a hlavně jej nelze nijak upravovat. K nejčastějším kompresním formátům pro přenos bitmapové grafiky patří JPG, GIF a PNG.

Text, loga, značky musí být zaslány v křivkách (vektorech). Výhoda vektoru je v tom, že obrázek lze zmenšovat a zvětšovat beze změn kvality. Tisková data musí být zasílána nejlépe jako tiskové PDF, případně .psd, .ai, .cdr soubor.

Text

Unikátní fonty, pokud nejsou veřejně dostupné, prosíme dodávat v křivkách nebo je poslat také ve formátu .otf (open type font). Aby byl text viditelný okem (i za předpokladu tisku ve vysokém rozlišení), je potřeba dodržet velikost textu minimálně 6 pt, což je například pro font Arial 2,2 mm (malá písmena). Dle stávající legislativy platí pro výrobce potravin minimální výška písma 1,2 mm.

Některé fonty nejsou pro tisk vhodné. Je třeba vyzkoušet tiskem ve skutečné velikosti na Vaší stolní kancelářské tiskárně a zhodnotit sílu a viditelnost (kontrast) linky fontu (řez písma).

Černé texty, čárové a QR kódy prosíme zasílat pouze ve 100 % černé barvě (CMYK 0 0 0 100). Budete-li si přát, vygenerujeme pro Vás tyto kódy po obdržení Vašich základních číselných kombinací.

Dispozice

Vnitřní bezpečná tisková zóna je 1,5 mm od výsekové linky (hrany). V této vzdálenosti nesmí být žádné podstatné prvky designu, ani text, ani čárový kód.

Spad (Spadávka) - je označení pro přesah tisku přes okraje výsledného formátu etikety. Optimální přesah je 2 mm.

příprava-dat-k-tisku
Spad a bezpečnostní zóna

Etikety na zakázku

K jednoznačnému a vzájemnému pochopení velikosti etikety a její umístění na pásu etiket poslouží tento jednoduchý obrázek (dole). Naše základní definice velikosti etikety je ve formátu: A x B (šíře x výška v milimetrech).

Jsme schopni etikety upravit dle přání zákazníka, navrhnout nový vzhled nebo vytvořit zcela novou etiketu. Jakékoliv změny a úpravy z naší strany zasíláme zpět ke korektuře a netiskneme dříve, než je zákazník odsouhlasí. Poté data považujeme za „ostrá“.

K orientaci etikety na kotouči napomůže naše schéma:

Schéma navíjeni etiket na kotouči
Schéma navíjení etiket na kotouči
Schéma navíjeni etiket na kotouči
Umístění etikety na pásu

Nejsme odpovědni za formální náležitosti etikety – nehodnotíme uspořádání, gramatiku, výšku písma a vhodnost výběru designu, kontrolujeme pouze správnost dat pro tisk. Můžeme doporučit změny (pouze před tiskem – při kontrole dat v našem grafickém oddělení). Pokud najdeme výraznou neshodu, na které budete trvat, zašleme vám naše písemné vyjádření, které je nutné potvrdit souhlasem a pokynem k tisku.

Jak připravit tisková data

Video instrukce